Nusa Lembongan – Bali met kinderen – Tips en foto’s (Blog 3)

Dit is al weer mijn derde blog over onze vakantie in Bali en ik krijg er nog geen genoeg van. Ik hoop jullie ook niet! Heerlijk is het om eraan terug te denken, erover te schrijven en foto's uit te zoeken voor het 'Grote vakantie fotoboek' dat we jaarlijks maken. Ik kan zo'n verre reis met je kinderen iedereen aanraden. Met een goede voorbereiding en inpaklijst (zie mijn eerste blog) kom je al een heel eind, naast het geld dat je er natuurlijk voor moet sparen. Het is een reis die in mijn hart zit en, veel langer dan een gewone vakantie, zachtjes nagonst in mijn gedachten. Dit keer neem ik jullie mee naar Nusa Lembongan, mijn favoriete plek van alle plaatsen waar we geweest zijn op Bali. Te meer omdat ik hier ècht tot rust kwam. Zeker na het wat drukkere Ubud, was dit eiland een verademing. Nusa Lembongan is de plek waar we vaak gingen ontbijten aan het strand, het lef hadden om een scooter te huren, overweldigd werden door natuurgeweld en met zijn allen zijn gaan snorkelen. Graag deel ik in dit blog mijn tips, wat kan je er doen met kinderen en waar kan je lekker eten. En natuurlijk ook weer heel veel fijne foto's!

Nusa Lembongan - Wat is er te doen met kinderen?

Spelen op het strand: Er zijn natuurlijk meerdere stranden op Nusa Lembongan, maar wij zaten bij Mushroom Bay en dat is ideaal om te kunnen spelen en zwemmen voor kinderen. Het water is rustig, geen hoge golven of gevaarlijke stroming voor zover wij hebben gezien toen we er waren, redelijk ondiep en je kan er heerlijk schelpjes zoeken of zandkastelen bouwen. De mini ijs zandvormpjes kwamen nu goed van pas die ik meehad, om mee te scheppen en punttorens te maken voor het zandkasteel. Mushroom Bay is de baai waar je ook aankomt met de boot. Dus overdag is het wel in- en uitladen van toeristen, voornamelijk Chinezen. Die ook af en toe van een opblaas banaan vallen of in een kano stappen terwijl ze niet kunnen zwemmen. Wankelend met de kano als in een soort slapstick. Bizar gezicht kan ik je vertellen. Gelukkig hadden ze ook zwemvesten aan, want ik heb er meer dan één in het water zien vallen daar. Maar goed, vroeg in de ochtend is het er heerlijk en ook helemaal aan de rechter (of linkerkant), waar het rustiger is. En ga vooral ook lekker ontbijten daar! Onderaan dit blog zet ik mijn favoriete plekjes, waarvan veel in deze baai. Dreambeach, daar kan je ook liggen en zwemmen, maar is ook meteen een trekpleister. En Jungut Batu beach schijnt ook rustig genoeg te zijn voor kinderen, maar daar zijn wij zelf niet geweest.

Scooter of golfkarretje huren en het eiland verkennen: In mijn blog over Ubud waarschuwde ik al. Wij hebben op Nusa Lembongan ons nog flexibeler opgesteld ten aanzien van de veiligheid en verkeersregels zoals die in Nederland gelden. We hebben scooters gehuurd, ja meervoud. De eerste dagen hier heb ik zelf ook op een scooter gereden. Jerry heeft veel meer scooter ervaring in Nederland (ook een scooter zelf) en nam telkens de kinderen. Voor mij was het wel erg wennen, dus ik heb ook nog een keer mijn been geschaafd langs een paar geparkeerde scooters omdat ik uit paniek meer gas gaf in plaats van te remmen. Vraag me niet wat de situatie was, hahaha. Dus je snapt waarom ik niet met de kinderen gereden heb. Maar het ging steeds beter. Al zat ik hem vaak wel te knijpen als de wegen stijler werden en met kuilen erin, zoals onderweg naar Devil's Tear. Maar ik heb mijn angsten overwonnen en voelde me ook super vrij zo op de scooter! En op het eiland is het helemaal niet druk op de wegen, zoals in de rest van Bali, dus als je een scooter wil huren, doe het dan hier. In Canggu hebben we bijvoorbeeld ook een scooter gehuurd, maar ging ik (net als de laatste dagen hier) lekker achterop bij Jerry. En reden we als echte Indonesen rond. Over Canggu meer in mijn volgende blog. Hier op Nusa Lembongan is het wel handig iets te huren, dus als je een scooter niet ziet zitten met je kinderen (en terecht), huur dan bijvoorbeeld een golfkarretje voor een dag. Dan kan je langs alle hotspots, zoals:

1. Devils Tear: een woest en onstuimig gat, waar de zee op de klippen van het eiland slaat. Vecht je wel een weg door de Chinezen en andere toeristen om een foto te kunnen maken, want voor je het weet loopt er weer eentje door je beeld of staat op je foto.
  2. Sandy Bay: Om de hoek vlak voor Devils Tear kan je heerlijk lunchen of avondeten bij een resort dat Sandy Bay Beachclub heet, met uitzicht op de woeste golven in de verte. Echt een prachtig uitzicht. Goed om te weten: Sandy Bay Beach Club zorgt voor gratis transport van en naar je hotel als je reserveert. Je kan hier niet zwemmen, want er is veel rots en een sterke stroming. Maar mooi dat het is!
  3. Dreambeach: het 'ideale' plaatje van hoe een prachtige tropische baai met strand eruit ziet. Al schommelend kijk je over de zee van boven of geniet beneden met je voeten in de zee.
  4. Yellow Bridge en Nusa Ceningan: De gele minibrug die de eilanden Nusa Lembongan en Nusa Ceningan met elkaar verbindt, is heel leuk om te zien en overheen te rijden. Het stelt niet zo veel voor. Ik vraag me serieus af of het zoveel aandacht zou krijgen in reisgidsen en van toeristen als hij niet geel was, want het is nu eenmaal gewoon een brug tussen twee eilanden. Die overigens ook een keer is ingestort in 2016 en herbouwd. Wij reden heerlijk met zijn vieren die dag in alle rust over het eiland en dus ook over deze brug. Tussen de eilanden zie je de zeewierplantages. Een uniek gezicht. En aan de overkant bij Ceningan zijn hele fijne tentjes om lekker te chillen met een bord Mie Goreng, seafood of gewoon een broodje hamburger. Ook hier vind je schommels in de zee (of op het droge) afhankelijk van hoe het water staat.

Wij zijn trouwens niet heel ver Nusa Ceningan opgereden, omdat het al laat werd en we de scooter terug wilden brengen op tijd. Maar ook omdat we van een ander gezin hoorden dat de wegen op Nusa Ceningan nog slechter en stijler met kuilen zijn, dus wilden we die gok ook niet nemen. So be carefull. Verder zijn we nog helemaal naar het uiteinde van JungutBatu road gereden, maar die weg had soms meer weg van een achterbuurt vonden wij. Prima om doorheen te rijden, maar qua sfeer waren we blij dat wij lekker bij Mushroom Bay ons verblijf hadden. Van anderen hoorden we dat de vuurtoren op het eiland en de mangrove ook leuk zijn om te zien. Zelf zijn we daar niet aan toegekomen. We hebben er geen must van gemaakt alles te moeten zien, en hebben ook lekker veel aan zee gelegen of zijn in het zwembad gedoken.

Snorkelen: Oooh wat was dat leuk zeg! Vanaf Nusa Lembongan kan je heel goed snorkelen. Ik had dit nog nooit gedaan, en het dreigde even mis te lopen in de ochtend toen we zaten te wachten bij ons verblijf totdat we werden opgehaald. Er kwam niemand! Je kan zo'n snorkeltour via ieder resort of hotel wel boeken. Maar er kwam bij ons dus niemand opdagen. Wij in alle vroegte daar ontbeten met die twee kleintjes, toen we maar eens vroegen wat de bedoeling was. Snel werden we alsnog naar het strand gebracht. Iemand liep mee, want zo dichtbij was het. En daar werd een oud manneke van de kade geplukt, die vrij slecht Engels sprak. Mijn enorme zorgenradar ging weer lekker aan (oh ja, hoe moet dit als we de zee op gaan en er gebeurd iets, is deze man wel gewend om mensen mee te nemen om te snorkelen, hoe stevig is die boot eigenlijk...). Maar we waren niet de enigen. Wel in deze boot, niet op zee. Vele kleine vissersboten en grotere waren al op pad voor een snorkeltour. Ons mannetje was allervriendelijkst zonder veel woorden, had snorkelspullen mee en bracht ons naar de mooiste plekken. Dus zo lossen dingen zich ook weer vanzelf op, op dit eiland. 😉

De tour was mooi! We stopten op drie verschillende plekken, en hebben echt veel tropische vissen gezien. Variërend van maanvissen, zebravissen tot hele grote vissen (geen idee hoe die heten), en Noah was helemaal onder de indruk van een langwerpige knalgele vis. Ik heb zelfs een vis gezien die net zo mooi blauw, groen, kleurrijk was als de regenboogvis uit het verhaaltje. Daar dook ik een paar keer achteraan. Er zijn trouwens ook speciale tours om Mantaroggen te spotten. Hebben wij niet gedaan overigens. We hadden de go-pro mee tijdens het snorkelen. Dat is wel echt een aanrader. Heel gaaf om ook onderwater alles te kunnen filmen en terug te zien later. Zelf vond ik het het fijnst om met de flippers en gewone duikbril met pijp te zwemmen die het oude mannetje voor ons had. Maar ik was heel blij dat we voor Noah zijn zwembandjes èn een full face duikbril mee hadden. Zo kon hij lekker drijven en gewoon naar beneden kijken in het water en alles ook zien. Zelfs Lorelei hebben we meegenomen, op een rustig stuk zee lieten we haar in haar band erbij drijven. En hield één van ons haar telkens vast. Zodat ze niet ineens de open zee op zou drijven. 😉 Ik moet zeggen dat ik het in de vissersboot nog steeds best eng vond, zo op de open zee klotsend op de golven. Ik heb toen helemaal niet gedacht aan het aandoen van een zwemvest bij Lorelei en Noah. Als ik het nu over zou doen, zou ik dat wel gedaan hebben. Dus dat is misschien wel iets om mee te nemen vanuit Nederland, just to be sure next time.

Aardbeving - ring of fire - Nusa Lembongan

Over angsten gesproken, wat ècht angstig was, was dat wij de aardbeving van Lombok (waarbij velen omkwamen of hun huis verloren), ook gevoeld hebben op Nusa Lembongan. Gelukkig bleven we ongedeerd en dit eiland ook. We waren aan het eten in een restaurant (L Good bar & grill) onder een soort open afdak, toen ineens alles begon te schudden. Ik dacht eerst dat Noah aan mijn stoel zat te trekken, dus ik wilde zeggen: Noah, niet doen. Het voelde daarna alsof er een golf onder de aarde doorging en niets stabiel was. Toen ik opkeek, zag ik allemaal mensen opstaan en naar buiten rennen. Het duurde bij elkaar maar 10 seconden denk ik, waarin we Noah ook nog kwijt waren, omdat hij net naar de wc wilde lopen binnen. Jerry ging hem snel zoeken, terwijl ik buiten tussen de opgeschrikte mensen met Lorelei afwachtte wat er zou komen. Gelukkig had Jerry Noah snel gevonden, en gebeurde er niks meer. Dus gingen we naar ons huisje terug. Diezelfde avond voelden we in ons bed rond middernacht weer een schok. Mij zat het niet lekker allemaal en Jerry hield een soort Indonesische KNMI en Earthquake app bij om te weten hoe het nou zat met al die schokken. We zouden de volgende dag tickets kopen om naar de Gili eilanden te gaan. Dat hebben we natuurlijk niet meer gedaan. En ons resort wat we al betaald hadden, gelaten voor wat het was. Wat was ik blij dat we niet op de Gili zaten al, die eilanden zijn ook flink geraakt en werden geëvacueerd. In dit filmpje zie je daar meer over. Wij hebben toen onze plannen gewijzigd, we zijn langer op Nusa Lembongan gebleven, en daarna naar Canggu gegaan. Na een dag of twee zakte bij mij de spanning wel weer. Te meer omdat je de lokale bevolking gewoon weer door ziet gaat alsof er niets gebeurd is. Wij gingen uiteindelijk ook weer verder met genieten van onze vakantie. Maar voor de mensen op Lombok vond ik het vreselijk. Blijkbaar kan dat dus naast elkaar bestaan. Om de mensen op Lombok te helpen, hebben we wel gedoneerd en gesteund waar we initiatieven zagen. Maar echt veel meer kan je niet doen helaas.

Nusa Lembongan - Waar kan je lekker eten?

Mijn favoriete plek om te ontbijten, was in een rustig hoekje aan zee bij Mushroom Bay. Het kleine café heet Mola mola, en je kan er ook overnachten. Ze hebben goeie koffie, en heerlijke fruitbowls of pancakes om mee te ontbijten. Maar ook de mie goreng en nasi goreng zijn heerlijk (voor mij als lunch dan en niet als ontbijt 😉 ). In dezelfde baai, vind je gelijk waar je de boot afkomt ook een fijne plek om aan het strand te ontbijten of avond te eten en zo over de zee uit te kijken aan een strandbar. Dat heet SanghyangBay Bar and Restaurant. Voor het betere eten ga je echter wel naar Mola mola of Hai bar & grill, waar ik zo nog op kom. In de straten van het plaatsje zelf bij Mushroom Bay vind je L Good bar & grill. Hier kan je echt prima eten. Alles van de grill (van grote garnalen tot kipsaté) is inclusief de saladebar en ze hebben lekkere toetjes ook! En iedere avond life music, wat het meteen erg sfeervol maakt.

Tot slot hebben we een super fijne, mooie avond gehad bij Hai bar & grill. Dit is het restaurant van een resort (Hai tide) eveneens aan Mushroom Bay. Net even wat luxer, maar nog steeds heel betaalbaar en echt ontzettend lekker eten. Zowel de grilled fish met coriander rice, en de beef tenderloin die mijn vriend had, als de pizza die de kinderen aten, waren super lekker. En ze maken er goede cocktails ook! Noah heeft er zijn eerste gedronken, virgin uiteraard. 😉

Nusa Lembongan - Waar hebben wij overnacht?

Wij verbleven in The Well House. Echt een super lief en klein resort van maar vijf huisjes. En daardoor lekker overzichtelijk en rustig. Prima zwembad erbij en ze hadden net een leuke schommel af voor de kinderen, relaxt! Het zijn echt hele nette kamers, met een leuke buitendouche. Wij kregen één huisje met twee kamers, dus de kinderen hadden een eigen kamer met tussendeur naar die van ons. Ideaal! Het ontbijt zou ik wel overslaan. Dat stelt niet zo veel voor. Naast dat het ontbijt bij Mola mola of iedere andere plek aan het strand veel lekkerder is, is het ook nog eens veel fijner omdat je gewoon met uitzicht op zee kan ontbijten en versmelten met de prachtige natuur. My favorite breakfasttime!! Ja, dat was daar. No doubt.

Nou, mocht je je nog afvragen waar je zeker naar toe moet op Bali, dan weet je het nu. Relaxen op Nusa Lembongan staat bij mij met stip op nummer 1. Ik ben heel benieuwd wat jullie van dit blog vonden, of je mijn verhalen herkent als je er zelf eens bent geweest of er juist ook wel naar toe zou willen. Laat je het me weten in een reactie? Vragen zijn ook altijd welkom. Ik vertel je graag (nog 😉 ) meer over dit eiland.

Veel liefs en veel reisplezier met je gezin!

Chantal

In dit blog is gebruik gemaakt van affiliate linkjes.